Ottavanota in collaborazione con Accademia Lirica Cantoalato

24-28 Marzo 2021
Concerto Finale: 28 Marzo, Auditorium Fondazione Pasquinelli, Milano


Jaume Aragall
Masterclass di Canto

«Canto e passione!»

M° Gioele Muglialdo, pianista

Jaume Aragall: una delle più belle voci degli ultimi 50 anni dotato di una musicalità irresistibile e di un registro acuto sbalorditivo. Questa combinazione lo trasformò in un interprete ideale delle opere del bel canto e del repertorio più leggero verdiano e pucciniano. 

Dopo studi a Barcellona sotto la guida di Jaime Francisco Puig, si trasferì a Milano dove studiò con il maestro Vladimir Badiali. 
Dopo aver vinto nel 1963 il concorso Voci Verdiane a Busseto, nello stesso anno debuttò al Teatro La Fenice di Venezia ne I Lombardi alla prima crociata. 
Seguirono L’amico Fritz, Cardillac di Paul Hindemith e La bohème al Teatro alla Scala.
Nella stagione seguente fu al Teatro Liceu di Barcellona e subito dopo a Budapest, Genova, Palermo, Parma, Napoli, Teatro dell’Opera di Roma, Torino e di nuovo alla Fenice di Venezia.
Nel 1966 interpretò Romeo in una memorabile esecuzione de I Capuleti e i Montecchi di Bellini al Teatro alla Scala. Successivamente cantò nei più importanti teatri del mondo, in opere come Lucia di Lammermoor, Madama Butterfly, La favorita, La traviata, Werther, Faust, Tosca, Manon, Don Carlo, Adriana Lecouvreur, Un ballo in maschera, Simon Boccanegra. Il repertorio comprendeva anche opere meno conosciute, come Esclarmonde di Jules Massenet, registrata con Joan Sutherland, e Caterina Cornaro di Donizetti, eseguita con Montserrat Caballé.Ha ricevuto il titolo di Kammersänger alla Wiener Staatsoper e nel 1997 la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya. Nel 1994 ha fondato il “Concurso Internacional de Canto Jaume Aragall”.

Discografia
• Verdi: La Traviata – Pilar Lorengar/Giacomo Aragall/Dietrich Fischer-Dieskau/Berlin Deutsche Oper Orchestra/Lorin Maazel, 1969 Decca
• Donizetti: Lucrezia Borgia – Joan Sutherland/Giacomo Aragall/Ingvar Wixell/Marilyn Horne/National Philharmonic Orchestra/Richard Bonynge, 1978 Decca
• Massenet: Esclarmonde – Clifford Grant/Dame Joan Sutherland/Giacomo Aragall/Huguette Tourangeau/National Philharmonic Orchestra/Richard Bonynge, 1990 Decca
• Puccini: Tosca – Dame Kiri Te Kanawa/Giacomo Aragall/Leo Nucci/National Philharmonic Orchestra/ Chorus of the Welsh National Opera/Sir Georg Solti, 1985 Decca
• Puccini: Tosca – Anton Guadagno – NPO – Lorange – Aragall – Quilico – Pons – 2LP Coimbra ZOR 1 001 (1977)
• Puccini: Tosca Orchestra de Barcelona – A.Rahbari – Gauci – Aragall – Sardinero -Palatchi – 2CD Discover DICD 932360 (1995)
• Verdi, Simon Boccanegra – Solti/Nucci/Te Kanawa/Aragall, 1988 Decca
• Verdi: Rigoletto (Lamberto Gardelli/Münchner Rundfunkorchester/Bernd Weikl/Lucia Popp/Giacomo Aragall, 1984 BMG/RCA)
• Die schönsten Arien (Most Beloved Arias) – Giacomo Aragall/Münchner Rundfunkorchester, 1986 BMG
• Barcelona Games – con Plácido Domingo, Montserrat Caballé, José Carreras, Teresa Berganza e Juan Pons, 1992 RCA/BMG


REGOLAMENTO
AMMISSIONE
• La Masterclass è aperta a studenti di canto e professionisti italiani e stranieri, limite d’età 36 anni
• Gli allievi si distinguono in: 
– Effettivi: 9 posti disponibili
– Uditori: potranno assistere alle lezioni senza potervi partecipare attivamente; hanno facoltà di porre domande tra una lezione e l’altra

SPECIFICHE
• Le lezioni si svolgeranno dal 24 al 27 Marzo 2021 
• Ogni allievo ha diritto ad una lezione giornaliera (in totale 4 lezioni); la lezione ha durata di 50 minuti 
• Gli allievi devono essere presenti per l’intero giorno e tutti i giorni, pena la non emissione dell’attestato e ammissione al concerto
• La Masterclass si svolgerà a Milano, Via Marco Bruto, 24
• Ogni decisione è ad insindacabile giudizio dei docenti

PROGRAMMA MUSICALE 
• Libero, con preferenza per il repertorio italiano e francese.

ISCRIZIONE
• Iscrizioni fino a esaurimento posti
• Qualora le richieste fossero superiori al numero massimo stabilito, sarà effettuata una selezione in base ai materiali audio/video inviati
• Entro il 10 Marzo a tutti gli iscritti verrà comunicato l’elenco degli allievi effettivi
• A tutti gli iscritti che per mancanza di posti non saranno accettati, verrà data comunicazione via E-mail e verrà restituita la quota di iscrizione
• Nulla di queste quote sarà restituita, anche parzialmente, nel caso di rinuncia da parte dell’allievo
• Nel caso in cui non vi fossero le condizioni idonee all’avvio della Masterclass, la quota pagata per l’iscrizione verrà restituita
• OttavaNota e Accademia Lirica Cantoalato non si ritengono responsabili dell’eventuale sospensione delle attività per motivi indipendenti dalla propria volontà; nel caso in cui la Masterclass non si potesse svolgere nelle date indicate, sarà tuttavia rimandata e saranno prontamente comunicate le nuove date. Poiché la Masterclass avrà luogo, non potrà essere richiesto il rimborso della quota di iscrizione e/o di frequenza.

CONCERTO FINALE 
• Il Concerto pubblico finale si terrà il 28 Marzo presso il prestigioso Auditorium Pasquinelli di Milano
• Il M° Aragall indicherà gli allievi effettivi che parteciperanno al concerto finale
• OttavaNota e Accademia Lirica Cantoalato non si ritengono responsabili dell’eventuale impossibilità di svolgere il concerto presso la sede indicata e/o in presenza del pubblico, a causa di motivi indipendenti dalla propria volontà. Il tal caso, il concerto avrà comunque luogo presso l’Auditorium di OttavaNota e la videoregistrazione del concerto verrà pubblicata sulla pagina di Accademia Lirica Cantoalato
• È opportuno munirsi di abito da concerto
• Saranno invitati agenti e/o organizzatori
• Gli allievi che a giudizio insindacabile del docente si saranno distinti nel corso della Masterclass per particolari doti artistiche, potranno essere inseriti nei programmi delle manifestazioni organizzate dall’Accademia Lirica Cantoalato, Associazione Euterpe OttavaNota, Associazione Amici della Lirica di Saronno “Giuditta Pasta”, Casa Verdi – Milano, DEMOCO.

ATTESTATO
A conclusione della Masterclass verrà rilasciato un attestato a tutti gli iscritti che avranno frequentato il corso per intero. L’attestato sarà rilasciato dall’Accademia Lirica Cantoalato, Associazione Euterpe OttavaNota, col Patrocinio di DEMOCO

COPYRIGHT e PROPRIETA’ INTELLETTUALE 
• Accademia Lirica Cantoalato effettuerà la registrazione audio-video del concerto finale, che costituisce l’unica registrazione autorizzata per un utilizzo pubblico. Tale registrazione, integrale o parziale, potrà essere richiesta dai partecipanti e sarà pubblicata sul sito di OttavaNota. Lo stesso vale per i materiali fotografici
• Accademia Lirica Cantoalato e OttavaNota detengono i diritti di distribuzione, divulgazione e utilizzo attinenti registrazioni audio, video, pubblicazioni e/o altro afferente alle Masterclass in oggetto
• Sono ammesse registrazioni (audio o video) delle lezioni, solo ed esclusivamente per uso personale. Sottoscrivendo l’iscrizione si accetta la clausola esplicita di non diffusione di tali materiali audio o video tramite qualsiasi mezzo o strumento. 

SEDI DELLA MASTERCLASS
Lezioni: Via Marco Bruto, 24 – Milano
• Passante ferroviario (S5, S6, S9): fermata Forlanini
• Autobus n° 73: fermata Forlanini; n° 66 e n° 45: fermata Piazza Ovidio
• Tram n° 27 fermata Marco Bruto

COSTO E ISCRIZIONE
Allievi effettivi: 200 € quota di iscrizione + 340 € quota di frequenza
Uditori (tutto il periodo): 80 € quota di iscrizione + 100 € quota di partecipazione
Uditori (giornaliero): 45 € 

Iscrizione:
Le iscrizioni sono aperte e chiuderanno il 7 Marzo 2021 
Documenti da allegare alla domanda di iscrizione da inviare a: info@cantoalato.it 

1. Modulo di iscrizione compilato (vedi allegato) 
2. Frontespizio del passaporto o della carta di identità
3. Curriculum comprendente l’eventuale attività didattica e/o concertistica 
4. Registrazione audio o video di uno o più arie cantate dal candidato (formato mp3 o mp4)
5. Ricevuta di versamento di 200 € da effettuarsi all’ordine di:

Associazione Euterpe OttavaNota
Iban: IT 38 L 030 6909 6061 0000 0119 953


indicando nome, cognome e Masterclass a cui si vuole partecipare.

Quota di Frequenza/Partecipazione:
Da effettuarsi presso la Segreteria il giorno d’inizio della Masterclass.

Soggiorno:
Si informa che la struttura Residence Futura, situata vicino la sede dell’Accademia, in convenzione con OttavaNota pratica i seguenti prezzi: singola 70€, doppia 90€. Le camere sono dotate di angolo cottura.

SEGRETERTIA E CONTATTI
Via Marco Bruto, 24 – 20138 Milano
E-mail info@cantoalato.it
Tel. 0289658114
M° Muglialdo (+39) 3487001383

STAFF
ACCADEMIA LIRICA CANTOALATO
Direttore Artistico: M° Gioele Muglialdo
Segreteria organizzativa: Elisabetta Ronchi
Presidente Onorario: Dott. Alessandro Ubertazzi
Con il Patrocinio di DEMOCO – Moda, Design, Comunicazione

Domanda di iscrizione alla masterclass

24-28 March 2021
Final Concert: March 28th, Auditorium Fondazione Pasquinelli, Milan


Jaume Aragall
Singing Masterclass

«Canto e passione!»

M° Gioele Muglialdo, pianist

Jaume Aragall: one of the most beautiful voices of the last 50 years with an irresistible musicality and a stunning high register. This combination transformed him into an ideal interpreter of the Operas of belcanto and of the lighter repertoire of Verdi and Puccini.

Jaume (Jaime, Giacomo) Aragall, whose full name is Jaume Aragall y Garriga, was born in Barcelona on June 6th 1939.
He sang in a church choir in Barcelona when he was nine. As a young man he achieved Olympic standard as an athlete, but at the age of twenty he began to study voice with Jaime Francesco Puig in Barcelona. After coming second in a singing competition in Bilbao, he was awarded a scholarship by the Gran Teatro del Liceu of Barcelona to study with Vladimiro Badiali in Milan. Success soon followed: in 1963 he won the Verdi Competition in Busseto and in the same year made his operatic stage début in Verdi’s Gerusalemme at La Fenice, Venice, singing Gaston, the tenor lead, alongside Leyla Gencer with Gianandrea Gavazzeni conducting. He quickly accepted a three-year contract with La Scala, Milan, and made his début there in the title rôle in Mascagni’s L’amico Fritz, also in 1963. Other early parts at La Scala included Rodolfo/La Bohème and Il Cavaliere/Cardillac. Aragall soon returned to sing at the Liceu, and in 1964 also appeared at the Bavarian State Opera in Munich, with which he developed a close relationship. His career developed quickly, with appearances in Berlin, Budapest, Venice, Genoa, Palermo, Parma, Modena, Naples, Rome and Turin. In 1966 he sang Rodolfo with great success at the Verona Arena and went on to make successful débuts in this rôle: at Vienna in the same year; at Covent Garden and the Metropolitan, both in 1968; at the Teatro Colón, Buenos Aires in 1970 and at San Francisco in 1973.
During the following two decades Aragall became an indispensable part of the operatic world, singing lyric tenor rôles such as Edgardo/Lucia di Lammermoor, Pinkerton/Madama Butterfly, Fernando/La favorita, Alfredo/La traviata, Werther, Faust, Cavaradossi/Tosca, Des Grieux/Manon, Don Carlo, Maurizio/Adriana Lecouvreur, Riccardo/Un ballo in maschera and Gabriele/Simon Boccanegra. Highlights included Romeo in the La Scala production of Bellini’s I Capuleti e i Montecchi with Renata Scotto and Luciano Pavarotti, Claudio Abbado conducting (1966); the first twentieth-century performances of Donizetti’s Caterina Cornaro in Naples with Leyla Gencer (1972) and later Montserrat Caballé; the rediscovery of Massenet’s Esclarmonde with Joan Sutherland and Richard Bonynge at San Francisco (1974) and the Metropolitan (1976); and Rodolfo with Carlos Kleiber conducting at Covent Garden (1979). He worked with all the leading sopranos and conductors of his day including Montserrat Eva Marton, Ghena Dimitrova, Mirella Freni, Sir Georg Solti.
Towards the end of his career, when he tended to sing heavier rôles, Aragall also gave song-recitals, for instance touring Germany in 1997; and at the reopening of the Teatro Real, Madrid in 1997 he sang the rôle of Pedro in Manuel de Falla’s opera La vida breve. His many honours include being named a kammersänger at the Vienna State Opera. Aragall possessed a rich natural tenor voice, which he used with style and discretion as well as virility when required. Although his commercial recording career was limited, he may be found singing on a large number of unofficial opera recordings of the 1960s and 1970s, always giving performances of a very high standard.
Aragall has an army of followers and today after many honours and awards has, in retirement set up the Concurs de Cant Aragall where he teaches students. Even in retirement he still gives masterclasses and concerts.


REGULATIONS 
ENTRANCE
• Masterclass is open to Italian and foreign singing students and professionals, age limit 36 years
• Students are distinguished in:
– active students: 9 places available
– auditors: will be able to attend the lessons without being able to                                            participate actively; may ask questions between classes.

SPECIFICATIONS 
• Lessons will take place from 24 to 27 March
• Every student has the right of n° 1 Individual Lesson a day (4 lessons in total); each lesson=50 minutes
• Students must be present for the whole day and every day, otherwise the certificate will not be issued and and will not be possible to sing and participate at the final concert
• The Masterclass will take place in Milan, Via Marco Bruto, 24
• Every decision is at unquestionable discretion of the teacher

PROGRAMME
Free, with preference for the Italian and French repertoire

APPLICATION
• Enrolments subject to availability
• If the applications exceed the established number of students, a selection will be made on the basis of the audio/video material sent
• Within 10th March, all applicants will be informed of the list of active students
• All the applicants who cannot be accepted for lack of vacancies will be informed by e-mail and they will have their registration fee refunded
• None of these payment will be given back or refunded, not even partially, in case of waiver by the applicant
• In case of missing conditions for the starting of the Masterclasses, the paid registration fee will be returned
• OttavaNota and Accademia Lirica Cantoalato are not responsible for any suspension of activities for reasons beyond their will; in case the Masterclass could not be carried out on the dates indicated, however, it will be postponed and new dates will be communicated promptly. As the Masterclass will take place, the refund of the registration and/or attendance fee cannot be requested.

FINAL CONCERT
• On March 28th there will performed a public concert of the students at the prestigious Auditorium Pasquinelli, Milan.
• The students who will participate in the final concert will be selected by unappealable decision of the Teacher M° Aragall
• Ottavanota and Accademia Lirica Cantoalato are not responsible for the impossibility of performing the concert at the indicated venue and/ or in the presence of the public, due to reasons independent of their will. In this case, the concert will still take place at the Ottavanota Auditorium and the video recording of the concert will be published on the page of Accademia Lirica Cantoalato
• Please get a concert suit
• Agents and/or organizers will be invited to the final concert
• The students who, by unappealable decision of the Teacher, have excelled during the Masterclass for their special artistic qualities, will be included in the programmes of the music festivals organized by Accademia Lirica Cantoalato, Associazione Euterpe OttavaNota, Associazione Amici di Casa Verdi Milano, Amici della Lirica di Saronno, DEMOCO.

CERTIFICATE OF ATTENDANCE
At the end of the Masterclass a Certificate of Attendance will be issued to all the students who have attended the whole course. The Certificate will be issued by dall’Accademia Lirica Cantoalato, Associazione Euterpe OttavaNota, under the Patronage of DEMOCO.

COPYRIGHT AND INTELLECTUAL PROPERTY
• Accademia Lirica Cantoalato will make the audio-video recording of the final concert, which is the only authorized recording for public use. This recording, in whole or in part, may be requested by the participants and will be published on the OttavaNota website. The same applies to photographic materials.
• Accademia Lirica Cantoalato and OttavaNota hold the distribution, disclosure and use rights related to audio, video, publications and/ or other related to the Masterclasses.
• Recordings (audio or video) of the lessons are allowed, exclusively for personal use. By signing the Application Form of the Masterclass you accept the explicit clause of not broadcasting audio or video by any means or any tool.

LOCATIONS OF THE MASTERCLASS
Lessons: Via Marco Bruto, 24 – Milano
Suburban Train (S5, S6, S9): stop Forlanini
Autobus n° 73: stop Forlanini; n° 66 e n° 45: stop Piazza Ovidio
Tram n° 27 : stop Marco Bruto

COSTS AND APPLICATION
Regular students: 200 Euros for registration fee + 340 Euros for course attendance.
Auditors (for the whole course): 80 Euros for registration fee + 100 Euros for participation.

Application:
Applications are open, and close on 7th March. Documents to be attached to your Application to be sent to the Secretariat at the E-mail address: info@cantoalato.it
1. Duly completed Application Form (see enclosure)
2. Title page of your passport or identity card
3. CV including any teaching and/or concert activities
4. Audio or video recording of one or more arias sung by the applicant (mp3 or mp4 mode)
5. Receipt for payment of 200 Euros to be carried out to:

Associazione Euterpe OttavaNota
Iban:  IT 38 L 030 6909 6061 0000 0119 953 

indicating name, surname and Masterclass to which you want to participate.

Cours attendance:
To be carried out at the Secretariat on the day the Masterclass starts.

STAY
Please note that the Residence Futura, located near the headquarters of the Academy, in agreement with Ottavanota practice the following prices: single 70€, double 90€. The rooms are equipped with kitchenette.

SECRETARIAT AND CONTACTS
Accademia Lirica Cantoalato – OttavaNota, Via Marco Bruto 24, Milano
Office times (5-8 pm): phone +39 0289658114
M° Muglialdo: + 39 3487001383
Email: info@cantoalato.it  

STAFF
ACCADEMIA LIRICA CANTOALATO

Director: M° Gioele Muglialdo
Organizing Secretary: Elisabetta Ronchi
Honorary President: Dott. Alessandro Ubertazzi
Under the Patronage of Democo – Fashion, Design, Communication

Registration form